أهلا بك فى منتدى الفريسة والصياد
عزيزي الزائر/عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتعريف نفسك الينا بالدخول الي المنتدي اذا كنت عضو او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الأنضمام الي أسرة المنتدي
التسجيل سهل جدا وسريع وفي خطوة واحدة
وتذكر دائما أن باب الأشراف مفتوح لكل من يريد
يسعدنا أنضمامك معنا
فى عالم الفريسة والصياد
شكرا
ادارة المنتدي
أهلا بك فى منتدى الفريسة والصياد
عزيزي الزائر/عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتعريف نفسك الينا بالدخول الي المنتدي اذا كنت عضو او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الأنضمام الي أسرة المنتدي
التسجيل سهل جدا وسريع وفي خطوة واحدة
وتذكر دائما أن باب الأشراف مفتوح لكل من يريد
يسعدنا أنضمامك معنا
فى عالم الفريسة والصياد
شكرا
ادارة المنتدي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

اللول ابو الافكار

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
هيمة الصياد

القوس  المساهمات المساهمات : 16
العمر العمر : 53
الدولة مصر
العمل/الترفيه : ريس بحرى
المزاج الصيد

اللول ابو الافكار Empty
مُساهمةموضوع: اللول ابو الافكار   اللول ابو الافكار Emptyالسبت 22 يناير 2011, 9:55 pm

بعد ما عرفت ان الريس محمد اتقطع فى الجزائر اخر رحلة وبناء على دعوة منة ومن الرحلة عملنا انا وهوا (دوتو)على السمك الى فى الجزاير كان الاخ محمد قايلى انو فى اخر رحلة لة فى الجزاير ان السمك الى عند البريمة الاولى قطعو فكرنا نجيبة الزاى لاكن نظرا لضيق الوقت بلنسبة ليا ةلية ما جبناش العدة الى اتفقنا عليها لاكن لحسن الحظ ان الرحلة جيبة معاها عدد (2)جكنج مقاس (120)قلت حلو لان من كلام محمد ان السمك الى قطع معاهم كان على العايم لاكن ما فيش ولا حاجة طلعت معاهم على شان كدا ناوى انزل اعمل مجزرة ان شاء اللة وفعلا نزلنا المياة حوالى الساعة 10 نظرا لسؤ الاحوال الجوية طبعا لاننا دخلين الغزير واتجهنا للبريمة الثانية اولا وخدنا من عليها شوية ملص متوسط الحجم من 2 كيلو الى 200 جرام وبداء المد يحما بطريقة جمدة لدرجة ان الرصاصا مش نازلة الارض قلنا يلا نروح البريمة الثانية نجربها وطبعا الكلام دا كان بعد المغرب ووصلنا البريمة الثانية فى حوالى ساعة واول ما ربطنا الريس محمد سقط هوب الحقنى يا للول الكلام دا من بوز المركب ورحت رايح لمحمد هات الخيط قلى لاء ان شاء اللة جاية معاية وتحت المركب بلظبط وراحت قصا الخيط عجام ما شاء اللة 7او 8 كيلو طيب طالما عجام حياكل على الجكنج واشحن الجكنج يا معلم وهوب وهيا نزلة واللة عست عليها ولم يا للول ماشاء اللة عجامة حوالى خمسة كيلو يادوب انزل تا نى وهية نازلة راحت عسة واحدة تانى لم يا للول هوب المكنة الخيط الى عليها سف واتلخفن وطبعا وانا بسلكة راحت قلة اصلها يعنى خدت الجكنج الاولى لاننا مش مركبين واير يعنى عيب ريس المهم ركبنا التانية وشحناها واول ما نزلت هوب عجامة فيها حوالى 8 كيلو وارفع يا ريس وطلعت الحمد للة ونزل تانى على طول راحت وكلة لم يا ريس هو راحتتتتتتتتتت الثانية طيب الحل اية ما قلنا نركب واير يلا الى حصل يموت العلم ولا يتعلم طبعا فى الوقت دا الريس محمد فرحان فيا على الى اتعمل فيا وقلت لة على الاقل انا واخد حتتين حوالى 13 كيلو غير الفكة مش زيك السمك قطعنى وطبعا من الرحلة دى ومن التجربة الجميلة دى انا بقول لكل احبائى الى هيروح الجزير فى يوم الجو فية حلو لازم يخد معا الحاجة دى عدد 3 جكنج واير 100 خيط دكرون على مكنة جر او عادية ماشى الحال ولاكلام دا اكيد اليومين دول والسلام ختام وليس بيننا ختام اخيكم ابراهيم اللول من موقعة الجزاير(ملحوظة انا قلت 100 مرة ما بعرفش انزل صور وشكرا)
hazem313

الدلو  المساهمات المساهمات : 5
العمر العمر : 50
الدولة مصر
العمل/الترفيه : it/ الصيد
المزاج معتدل

اللول ابو الافكار Empty
مُساهمةموضوع: رد: اللول ابو الافكار   اللول ابو الافكار Emptyالأحد 23 يناير 2011, 10:28 am

صباح الفل يا ريس ابراهيم انا من اسبواع بكلم محمد وبقوله انا جبت خيط 140 قالي على طول انت كلمت اللول وحكالي الدور كله بس في سؤال هل كله عجام كبير ولا في قروش وتسلم يا غالي
mohamed muosa
مشرف عام المنتددى
مشرف عام المنتددى
mohamed muosa

المساهمات المساهمات : 604
الدولة مصر
المزاج بحب الصيد

اللول ابو الافكار Empty
مُساهمةموضوع: رد: اللول ابو الافكار   اللول ابو الافكار Emptyالأربعاء 09 فبراير 2011, 7:14 pm

ياهه ياللول عملنا بالنصيحة وللاسف السمك عمل فرار الا ما رحم

ولبسنا الجنجات انا ومصطفى ومحمد

اللول ابو الافكار
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-