أهلا بك فى منتدى الفريسة والصياد
عزيزي الزائر/عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتعريف نفسك الينا بالدخول الي المنتدي اذا كنت عضو او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الأنضمام الي أسرة المنتدي
التسجيل سهل جدا وسريع وفي خطوة واحدة
وتذكر دائما أن باب الأشراف مفتوح لكل من يريد
يسعدنا أنضمامك معنا
فى عالم الفريسة والصياد
شكرا
ادارة المنتدي
أهلا بك فى منتدى الفريسة والصياد
عزيزي الزائر/عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتعريف نفسك الينا بالدخول الي المنتدي اذا كنت عضو او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الأنضمام الي أسرة المنتدي
التسجيل سهل جدا وسريع وفي خطوة واحدة
وتذكر دائما أن باب الأشراف مفتوح لكل من يريد
يسعدنا أنضمامك معنا
فى عالم الفريسة والصياد
شكرا
ادارة المنتدي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

كى لا ننسا ابطالنا العظام

شراغيش
ehab refaat
mohamed muosa
7 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
mohamed muosa
مشرف عام المنتددى
مشرف عام المنتددى
mohamed muosa

المساهمات المساهمات : 604
الدولة مصر
المزاج بحب الصيد

كى لا ننسا ابطالنا العظام Empty
مُساهمةموضوع: كى لا ننسا ابطالنا العظام   كى لا ننسا ابطالنا العظام Emptyالإثنين 21 ديسمبر 2009, 8:51 pm

ehab refaat

المساهمات المساهمات : 15

مُساهمةموضوع: رد: كى لا ننسا ابطالنا العظام   كى لا ننسا ابطالنا العظام Emptyالثلاثاء 22 ديسمبر 2009, 10:49 am

كابتن مصر كلها اخبار حضرتك اية ؟؟
الفيديو عندى بيعلق ودة عشان الجهاز بيتاعى خربان شوية
بس كان لينا كلنا طلب عند حضرتك... حضرتك شاركت فى حروب الاستنزاف وحرب اكتوبر واكيد عند حضرتك مواقف من بطولات الشعب المصرى طب لية حضرتك متنزلش موضوع عن الاحداث البطولية الى حضرتك شاهدتها فى الحرب وممكن كمان نستعين باللواء ماجد شتا اكيد فى زكرياتكم بطولات ومعلومات يجهلها الكثير كما ان حق حضرتك علينا ان نفخر ببطل مثل حضرتك او اللواء ماجد ممن كتبو لى جيل مثلى الحرية ورفع رأسى امام العالم
mohamed muosa
مشرف عام المنتددى
مشرف عام المنتددى
mohamed muosa

الدولة مصر
المزاج بحب الصيد

مُساهمةموضوع: رد: كى لا ننسا ابطالنا العظام   كى لا ننسا ابطالنا العظام Emptyالثلاثاء 22 ديسمبر 2009, 11:19 am

ehab refaat كتب:
بس كان لينا كلنا طلب عند حضرتك... حضرتك شاركت فى حروب الاستنزاف وحرب اكتوبر واكيد عند حضرتك مواقف من بطولات الشعب المصرى طب لية حضرتك متنزلش موضوع عن الاحداث البطولية الى حضرتك شاهدتها فى الحرب وممكن كمان نستعين باللواء ماجد شتا اكيد فى زكرياتكم بطولات ومعلومات يجهلها الكثير كما ان حق حضرتك علينا ان نفخر ببطل مثل حضرتك او اللواء ماجد ممن كتبو لى جيل مثلى الحرية ورفع رأسى امام العالم

بص يا ايهاب الحمد لله على اننا حضرنا حقبة من الزمن الجميل فعلا الموضوع ايلى انت طلبتة ممكن جدا

بس مش حيبقى مدعم بالمستندات وممكن اى واحد يشكك فى قصتك ودى عندنا كبيرة جدا حيث لم نتعود الكذب

وطبعا حنخش فى كلام كتير ولاكن ممكن لما نطلع مع بعض انا احكيلك وانت تتعب وتسجل الكلام تحياتى ايهاب

وانا نفسى اعمل لقاء مع مجموعة ونروح نزور بطل من ابطال حرب اكتوبر لازال على قيد الحياة يسمعوا منة وكمان احنا

نرفع معنوياتة فتبنى انت الموضوع دة وانا علية ترتيب اللقاء
شراغيش
عضو ذهبى
عضو ذهبى

المساهمات المساهمات : 23

مُساهمةموضوع: رد: كى لا ننسا ابطالنا العظام   كى لا ننسا ابطالنا العظام Emptyالثلاثاء 22 ديسمبر 2009, 2:47 pm

السلام عليكم
سيادة اللواء
احب اشكر حضرتك مرتين
مرة بصفتي عضو في المنتدى والموضوع فعلا جميل وخصوصا اللي كاتبه بطل من ابطال العبور

والمرة التانية بصفتي الشخصية
قبطان بحري/ مصطفى عبد المنعم محمد منتصر
ابن عميد ا.ح/ عبد المنعم محمد منتصر من قوات الدفاع الجوي في حرب اكتوبر المجيدة
والدي ربنا يديله الصحة والعافية واحد من رجال القوات المسلحة اللي شرفوا بالعبور
وهو كان ساعتها برتبة نقيب بقوات الدفاع الجوي
واعتقد ان المعلومة اللي حقولها دلوقتي خلاص مش سر حربي لان عدى عليها اكتر من 30 سنة
انه احد رجال الفرقة اللي سافرت لروسيا للتدريب واحضار صواريخ سام 3
واللي كان ليها دور كبير في الحرب
الشكر ليك يا كابتن لان انا زي مانت عارف متغرب ومش موجود في مصر واول ما شفت موضوع حضرتك اول حاجة جت في دماغي هو والدي
وحكايات الحرب اللي مش بتنتهي
وقصص البطولات اللي شافها وحضرها
وكل سنة في ذكرى الحرب الوالد بيكون زي اللي بيجوز بنته (من الفرحة طبعا)
ربنا يخليك يا كابتن
انك عيشتني في الاوقات الجميلة دي ولو للحظات كتابة الكلمات القليلة دي
وياريت نكون بنحب مصر واحد على عشرة زي مانتو حبيتوها

كابتن محمد موسى
تقبل ردي الطويل
بس كل ما اقول خلاص خلصت الاقيني بكتب تاني
مش قادر ابطل
شكرا يا كابتن

اخوك الصغير
مصطفى منتصر
mohamed muosa
مشرف عام المنتددى
مشرف عام المنتددى
mohamed muosa

الدولة مصر
المزاج بحب الصيد

مُساهمةموضوع: رد: كى لا ننسا ابطالنا العظام   كى لا ننسا ابطالنا العظام Emptyالثلاثاء 22 ديسمبر 2009, 3:46 pm

شراغيش كتب:
السلام عليكم
سيادة اللواء
احب اشكر حضرتك مرتين
مرة بصفتي عضو في المنتدى والموضوع فعلا جميل وخصوصا اللي كاتبه بطل من ابطال العبور

والمرة التانية بصفتي الشخصية
قبطان بحري/ مصطفى عبد المنعم محمد منتصر
ابن عميد ا.ح/ عبد المنعم محمد منتصر من قوات الدفاع الجوي في حرب اكتوبر المجيدة
والدي ربنا يديله الصحة والعافية واحد من رجال القوات المسلحة اللي شرفوا بالعبور
وهو كان ساعتها برتبة نقيب بقوات الدفاع الجوي
واعتقد ان المعلومة اللي حقولها دلوقتي خلاص مش سر حربي لان عدى عليها اكتر من 30 سنة
انه احد رجال الفرقة اللي سافرت لروسيا للتدريب واحضار صواريخ سام 3
واللي كان ليها دور كبير في الحرب
الشكر ليك يا كابتن لان انا زي مانت عارف متغرب ومش موجود في مصر واول ما شفت موضوع حضرتك اول حاجة جت في دماغي هو والدي
وحكايات الحرب اللي مش بتنتهي
وقصص البطولات اللي شافها وحضرها
وكل سنة في ذكرى الحرب الوالد بيكون زي اللي بيجوز بنته (من الفرحة طبعا)
ربنا يخليك يا كابتن
انك عيشتني في الاوقات الجميلة دي ولو للحظات كتابة الكلمات القليلة دي
وياريت نكون بنحب مصر واحد على عشرة زي مانتو حبيتوها

كابتن محمد موسى
تقبل ردي الطويل
بس كل ما اقول خلاص خلصت الاقيني بكتب تاني
مش قادر ابطل
شكرا يا كابتن

اخوك الصغير
مصطفى منتصر

شفت يا كابتن / مصطفى انا بحبك والله فى الله لانك متمس جدا وكمان تربية عسكرية والالتزام منهجك

اديك تعبت وكتبت وتلاقى شاب يشيل موضوعك كأنة عيل من عيالك ومات ولا حس ولا خبر

انا نويت قبل ما اكتب اى حاجة ابقة استأزن الاول علشان محدش يشيلها على فكرة الموضوع كبير جدا

وممكن يا خد صفحات يا كابتن وانا يسعدنى اتعرف عليك والله بس فى البحر وانت قائد السفن الكبيرة

وانا طبعا اجر براحتى بقة رحلة كبيرة والقبطان بتاعنة وكل سمكة تضرب نقول صلىىىى يقوم القبطان يريح شوية

كدة يعنى شكرا لزووقق يا مصطفى وربنا يجيبك الى اهلك منصور وينفع تبقى تقف على كام طرحة وانت ماشى كدة

نجيب لطقم المركب الغداء وكام وجبة وهمة مروحيين [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
شراغيش
عضو ذهبى
عضو ذهبى

المساهمات المساهمات : 23

مُساهمةموضوع: رد: كى لا ننسا ابطالنا العظام   كى لا ننسا ابطالنا العظام Emptyالثلاثاء 22 ديسمبر 2009, 3:57 pm

الله يكرمك يا كابتن
والله يا كابتن وانت سيد العارفين
موضوع البحر مختلف شوية عن ما الناس فاكرة
يعني انا لو طلعت على مركب صيد حكون زيي زي اي واحد بيصطاد
ريس المركب حيكون ادرى مني
الا في بعض الامور العامة والقواعد الاساسية
اما الصيد ايام ما كنت بسافر فكان عذاب لاني اولا مش بلاقي وقت وثانيا مش بنعرف نصطاد الا لما نقون واقفين مخطاف ومافيش شغل شحنة
يعني الشغل كله تسقيط
لاننا مش حينفع نجر وسرعة المركب لا تقل باي حال من الاحوال عن 20 عقدة
لكن دلوقتي لاني مش بطلع مراكب بحكم شغلي كمفتش بحري فالصيد كله من الشط
اسف يا كابتن اني خرجت عن الموضوع بس الكلام معاك ليه طعم تاني
وماتزعلش من اللي حصل
وحسبنا الله ونعم الوكيل
انا خايف اطول اكتر من كده احسن تدورني مكتب
ههههههههههههههههههههه
هانى حسن
مشرفى المنتدى
مشرفى المنتدى
هانى حسن

المساهمات المساهمات : 83

مُساهمةموضوع: رد: كى لا ننسا ابطالنا العظام   كى لا ننسا ابطالنا العظام Emptyالثلاثاء 22 ديسمبر 2009, 4:30 pm

يا ابو الكباتن ودى حاجة تتنسى
سيد السويسى
المد يرون
المد يرون
سيد السويسى

السرطان  المساهمات المساهمات : 302
العمر العمر : 55
الدولة القاهره
العمل/الترفيه : صيانه اجهزه التبريد و التكييف
المزاج صيد العذب و المالح

مُساهمةموضوع: رد: كى لا ننسا ابطالنا العظام   كى لا ننسا ابطالنا العظام Emptyالثلاثاء 22 ديسمبر 2009, 7:21 pm

كل التحيه و الفخر لرجال اكتوبر

و لشهدائنا الابطال

يا كابتن انت تاج فوق رؤسنا و امثالك

الناس اللى حررتنا و رجعت ارضنا

الف تحيه و فخر للبساله و الشهامه
https://saed.forumalgerie.net/forum.htm
ماجد شــــتا
كبار الشخصيات
كبار الشخصيات
ماجد شــــتا

الاسد  المساهمات المساهمات : 567
العمر العمر : 75
الدولة مدينة نصر - القاهرة
العمل/الترفيه : فارس من المحاربين القدماء
المزاج الرماية والصيد-ركوب الخيل-السباحة-التصوير-الرياضة عمومًا و التنس خاصة-الرحلات-الرسم-الثقافة-الكمبيوتر

مُساهمةموضوع: "حرب الإستنزاف و حرب أكتوبر 73 المجيدة "   كى لا ننسا ابطالنا العظام Emptyالثلاثاء 22 ديسمبر 2009, 9:43 pm

mohamed muosa كتب:
ehab refaat كتب:

بص يا ايهاب الحمد لله على اننا حضرنا حقبة من الزمن الجميل فعلا الموضوع ايلى انت طلبتة ممكن جدا

بس مش حيبقى مدعم بالمستندات وممكن اى واحد يشكك فى قصتك ودى عندنا كبيرة جدا حيث لم نتعود الكذب

وطبعا حنخش فى كلام كتير ولاكن ممكن لما نطلع مع بعض انا احكيلك وانت تتعب وتسجل الكلام تحياتى ايهاب

وانا نفسى اعمل لقاء مع مجموعة ونروح نزور بطل من ابطال حرب اكتوبر لازال على قيد الحياة يسمعوا منة وكمان احنا

نرفع معنوياتة فتبنى انت الموضوع دة وانا علية ترتيب اللقاء
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالنسبة لملحمة حرب أكتوبر 73 المجيدة ؛ تمام كما شاهدناها في الفيديو المعروض ؛ وأنا كان لي
الشرف كل الشرف من المشاركة فيها ؛ و لقد أبليت فيها بلاء حسنا تحت قيادة قادتى من المدرعات
في وقتها كنت برتبة النقيب / ماجد محمد شـــتا قائد السرية الثالثة دبابات ؛ و قائد الكتيبة 205 دبابات المقدم الشهيد / محمود أحمد حنفي ؛ و قائد اللواء الأول مدرع العقيد الشهيد / محمد توفيق أبو شادى ؛ و العميد / إبراهيم عبد الغفور العرابى قائد الفرقة 21 مدرعة ؛ و يقابله العميد / محمد عبد العزيز قابيل قائد الفرقة الرابعة مدرعة في الجيش الثالث الميدانى ؛ و العميد / كمال حسن على مدير إدارة المدرعات ؛ و اللواء / سعد الدين مأمون قائد الجيش الثانى الميدانى ؛ و اللواء / محمد عبد الغنى الجمسى رئيس هيئة العمليات قوات مسلحة .....كل القادة من سلاح المدرعات الحالى و سلاح السوارى أو سلاح الفرسان سابقا ؛ و أحب أن أنوه عن أنه سبقت حرب أكتوبر 73 المجيدة حرب مهمة جدا جدا ألا و هي حرب الإستنزاف عامى 68 ؛ 69 و التى أعادت الثقة بالنفس و السلاح و القضية للقادة و القوات المسلحة بأكملها لأنها حرب إستنزاف و صمود و ردع ؛ و تدريب على العبور و معركة التحرير الكبرى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؛ و الحمد لله رب العالمين كان لى الشرف كل الشرف في خوض حرب الإستنزاف أيضا و أبليت فيها بلاء حسنا جدا جدا ؛ و بكل تواضع أعتبر أن حرب الإستنزاف هي مفتاح حرب أكتوبر 73 المجيدة و التى تم فيها ترير الوطن الحبيب من الإسرائليين الملاعيين [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؛ و سوف أسرد المواقف المحفورة في وجدانى لا أنساها حيا أو ميتا ؛ و في و قت لاحق إن شاء الله تعالى نتحدث عنها و في حلقات متتابعة و إن كان في العمر بقية [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] و شكرا جزيلا لحضراتكم على حسن إستماعكم لى ؛ و أخيرا و ليس آخرا
تقبلوا تحياتى و سلامى
أخوكم المخلص
ماجد شـــــــــــــــــتا
سيد السويسى
المد يرون
المد يرون
سيد السويسى

السرطان  المساهمات المساهمات : 302
العمر العمر : 55
الدولة القاهره
العمل/الترفيه : صيانه اجهزه التبريد و التكييف
المزاج صيد العذب و المالح

مُساهمةموضوع: رد: كى لا ننسا ابطالنا العظام   كى لا ننسا ابطالنا العظام Emptyالثلاثاء 22 ديسمبر 2009, 9:45 pm

رجاله و طول عمر ولادك يا بلدنا رجاله

ربنا يباركلكم يا سياده اللواء

انتم ابطال و ستظلون ابطال عبر السنين
https://saed.forumalgerie.net/forum.htm
خالدالسويسى

خالدالسويسى

المساهمات المساهمات : 5

مُساهمةموضوع: رد: كى لا ننسا ابطالنا العظام   كى لا ننسا ابطالنا العظام Emptyالسبت 26 ديسمبر 2009, 12:28 pm

انا نفسى وامنيه حياتى اكون رجل حرب

و بالاخص طيار

وانا من دلوقتى بحاول اسعى فى التعليم بالذات

وربنا يقوى بابا ويخليهولى

علشان يشوفنى زى ما هوه بيتمنه

وانا ثانى امنيه ليا انى اقابل اى حد من الذين تشرفوا وحاربوا فى 6 اكتوبر

كى لا ننسا ابطالنا العظام
صفحة 1 من اصل 1